Disleksija je neurološki poremećaj koji otežava prepoznavanje slova, riječi i brojeva te njihovo povezivanje sa zvukovima. Djeca s disleksijom mogu imati poteškoće s čitanjem naglas, sporije prepoznaju riječi i često griješe u pravopisu. Zbog toga, ova djeca mogu postati frustrirana i gubiti motivaciju u školi, no uz odgovarajuću podršku, mogu postići izvrsne rezultate.

RANI “SIGNALI” MOGUĆEG RAZVOJA DISLEKSIJE – PREDŠKOLSKA DJECA

Upitnik za roditelje
  1. Obiteljska anamneza – je li netko u obitelji imao slične teškoće?
  2. Je li bilo većih problema tijekom trudnoće?
  3. Je li bilo većih problema neposredno prije, za vrijeme i neposredno nakon porođaja?
  4. Je li kod djeteta kasnio razvoj motorike?
  5. Je li kod djeteta kasnio razvoj govora?
  6. Je li dijete dulje upotrebljavalo fraze koje zamjenjuju riječi?
  7. Ima li dijete teškoće pri pravoj uporabi neke riječi?
  8. Je li dijete “konfuzno” u prostoru i vremenu?
  9. Ima li dijete teškoće u verbalnom izražavanju svojih misli?
  10. Pokazuje li dijete “čudnu” motoričku nespretnost u nekim područjima (spoticanje, preskakanje), a neočekivanu spretnost u drugim ( npr. manipulacije Lego – kockama)?
  11. Je li dijete nesigurno u tomu koju ruku upotrijebiti u uobičajenim i inače automatskim postupcima?
  12. Ima li dijete i dalje teškoće s oblačenjem, obuvanjem, vezivanjem ?
  13. Pokazuje li dijete “čudne” teškoće u učenju pjesmica s rimom?
  14. Ima li dijete teškoće pri ponavljanju i oponašanju ritma?
  15. Ima li dijete neuobičajene teškoće pamćenja (zaboravlja vremenski bliske događaje, a pamti vremenski puno zahtjevnije)?
  16. Pokazuje li dijete posebno zanimanje za slušanje priča?
  17. Ima li dijete teškoće pri praćenju i ponavljanju slijeda riječi u rečenici ( teško igra igre riječima gdje treba ponavljati što je čulo)?
  18. Ima li dijete teškoće u pamćenju i svladavanju dvije i više govornih instrukcija u nizu?
  19. Ima li dijete razdoblja “blistavosti” i potpunih “blokada”?
  20. Ima li dijete “dobre” i “loše” dane bez vidljivog razloga?
  21. Ima li dijete teškoće u organiziranju radnog dana i slobodnog vremena?

Ako je odgovor na većinu ovih pitanja “DA”, bilo bi mudro potražiti savjet stručnjaka.

                                                                                    Izvor: http://hud.hr/simptomi-u-predskolske-djece

SIMPTOMI DISLEKSIJE KOD ŠKOLSKE DJECE

  • Disleksija se može manifestirati kroz različite simptome, a često postaje vidljiva u ranoj osnovnoškolskoj dobi. Evo nekoliko znakova na koje biste trebali obratiti pažnju:

    • Problemi s učenjem slova i zvukova: Dijete ima poteškoća s učenjem abecede ili s povezivanjem slova i njihovih zvukova.
    • Poteškoće u pisanju: Riječi su često pogrešno napisane, slova su zamijenjena ili okrenuta (primjerice, “b” i “d”) ili izostavljena.
    • Sporo i nevoljko čitanje: Dijete čita sporije od svojih vršnjaka, izbjegava čitanje naglas ili ima poteškoća s izgovaranjem nepoznatih riječi.
    • Teškoće u praćenju uputa: Dijete može imati problema s pamćenjem više koraka u zadacima ili s razumijevanjem složenijih uputa.
    • Nisko samopouzdanje: Djeca s disleksijom često pokazuju znakove niskog samopouzdanja zbog stalnih borbi u učenju, što može dovesti do izbjegavanja školskih obaveza

 

Kako pomoći djetetu s disleksijom?

Ako primijetite simptome disleksije kod svog djeteta, važno je zatražiti pomoć stručnjaka. Defektolozi, logopedi i psiholozi mogu provesti procjenu i osmisliti odgovarajuće metode rada. Evo nekoliko načina kako možete pomoći djetetu:

  1. Prilagođene metode učenja: Djeca s disleksijom često trebaju individualizirane programe koji im pomažu u učenju čitanja i pisanja, poput fonetskih metoda koje pomažu u povezivanju glasova i slova.

  2. Upotreba tehnologije: Postoji mnogo digitalnih alata koji olakšavaju učenje djeci s disleksijom, poput softvera za prepoznavanje govora i slušanje audioknjiga.

  3. Suradnja sa školom: Ključno je da roditelji surađuju s učiteljima i stručnim suradnicima u školi kako bi se djetetu omogućile prilagodbe, poput dodatnog vremena za pisanje ili korištenja vizualnih materijala umjesto isključivo pisanih.

  4. Čitanje kod kuće: Potaknite dijete na čitanje, ali na zabavan i opušten način. Odaberite knjige koje su prilagođene njegovoj razini i interesima.

  5. Ohrabrivanje i pohvale: Djeca s disleksijom često se suočavaju s frustracijama. Važno je pohvaliti ih za trud i napredak, umjesto da se fokusirate samo na rezultate.

Savjeti za roditelje

  • Budite strpljivi: Djeci s disleksijom potrebno je više vremena za usvajanje novih vještina, ali uz stalnu podršku mogu napredovati. Ne uspoređujte svoje dijete s drugima i dopustite mu da uči svojim tempom.

  • Ojačajte druge vještine: Potičite dijete da se bavi aktivnostima u kojima može uspjeti i steći samopouzdanje, poput sporta, umjetnosti ili glazbe.

  • Razgovarajte s djetetom o disleksiji: Objasnite djetetu što je disleksija na način koji može razumjeti. Pokažite mu da postoje mnogi uspješni ljudi s disleksijom i potaknite ga da vjeruje u svoje sposobnosti.

 

Disleksija može biti izazov, ali uz pravovremenu podršku i korištenje adekvatnih metoda učenja, vaše dijete može uspjeti u školi i životu. Disleksija nije prepreka za uspjeh, već samo drugačiji način učenja!

Skip to content